Legfrissebb tartalom
Főoldal / Hangtechnika / Digitális audió hálózatok: Dante és társai – 4.rész

Digitális audió hálózatok: Dante és társai – 4.rész

Univerzumok urai

Az előző fejezetben ismertetettek alapján is jól látható, hogy nem egyszerű a káosz. Főképpen, ha valaki évtizedeken keresztül bővíttette az eszközparkját és érzelmileg is kötődik egy-egy a különböző generációkból származó, más és más digitális csatolófelületet tartalmazó eszközhöz. A protokollok közötti átjárás biztosítása érdekében több hardver gyártó is modulárisan bővíthető, a különböző formátumok közötti átjárást biztosítani igyekvő eszközök fejlesztésébe kezdett az utóbbi 2-3 évben.

Erre az egyik legjobb példa a Roland Professional A/V M-5000-es nyílt architektúrájú digitális keverő családja, amely a saját meglévő REAC protokolljához, további 2db opcionálisan beépíthető modul számára előkészített csatlakozó felületet is tartalmaz.  Az M-5000-es keverők igény szerint Dante, MADI, Waves SoundGrid és további REAC kártyákkal bővíthetők.

Remek eszközt kínál a formátumok közötti átjáráshoz az olasz Outline is. A Newton digitális audio formátum konverter és rendszer menedzsment processzor is egy személyben. A gyártó nem titkolt szándéka, hogy az eszközt ne csak Outline hangrendszerekhez, de minden más gyártóktól származó felső kategóriás hangosítási rendszer elemeként használják. A rendszer nyitott Linux alapú platformja és a sokoldalúsága mindenképpen alkalmassá is teszik erre.

A processzor rész 15 különböző órajel forrásból tud dolgozni. USB portja van, 4 Ethernet portja, optikai és koaxiális ki-, és bemenetei (akár 64 MADI csatorna) vannak, video szinkron bemenete, Wordclock be-, és kimenetei, 8 db AES3 be-, és kimenete (összesen 16 be és 16 kimeneti csatorna), plusz 8-8 analóg be-, és kimenete.
Mindezek felett GP I/O és RS-485 vezérlő portok. Az eszköz legnagyobb verziója minden gond nélkül fordít 64×64 AES67 kompatibilis Dante csatorna, AES3, MADI optikai és koaxiális formátumok között, összesen 216×216 párhuzamos be-, és kimenettel kalkulálva. Döbbenetes számítási teljesítmény.
Gatyába rázza az órajelet és extraként még ott vannak a rendszervezérlő funkcióba épített korlátlan mennyiségben használható szűrők, a Mac alapú vezérlő szoftver és egyéb finomságok.

A Yamaha QL-5-ös konzol a beépített Dante interfész mellett, szintén két további kártyával bővíthető. A Yamaha MY kártyacsalád ADAT, MADI, A-Net, Ethersound, RockNet, Optocore vagy további Dante portok beépíthetőségét teszi lehetővé. A frissebb CL szériás keverők szintén rugalmasan bővíthetők.

A DiGiCo a D2-es stage box rackbe építve biztosítja a MADI csatlakoztatás lehetőségét és külső protokoll fordítókat is kínál, mint a PurpleBox, amely a MADI jelet alakítja CAT5-ről optikára,

A Music Group csoport tagjaként a Klark Teknik is kínál olyan hálózati átjárókat, amely a MIDAS keverők, vagy bármilyen AES50 eszköz felől biztosít átjárást a Dante, MADI, CobraNet, EtherSound hálózatok felé.

A Focusrite RedNet szintén több fajta protokoll között biztosít átjárást. A gyártó elsődlegesen választott digitális audió átviteli protokollja a Dante, de a RedNet eszközök tudnak AES/EBU, S/PDIF, ADAT és MADI formátumokból is fordítani.

Viszonylag új eszköz a piacon a MOTU 112D Thunderbolt/AVB/USB audio interfésze és mátrixa, amely 24 csatorna AES/EBU digitális ki-, bemenet, 24 csatornányi ADAT optikai be-, és kimenet és 64 MADI csatorna, 48 csatornán történő keverését és AVB hálózatra küldését teszi lehetővé. A hardver erejének köszönhetően 112 be és 112 kimenetnyi, összesen 224  különböző digitális formátumú csatornát használhatunk egy időben. Az eszköz a DiGiCo 56 csatornás MADI implementációjával is kompatibilis.

Roland M-5000 digitális keverő
A Roland M-5000 keverő család 2 bővítő portján keresztül a REAC mellett további elterjedt, modulokkal elérhető digitális audio hálózatokhoz való csatlakoztatási lehetőséget biztosít

Konklúzió

Összefoglalva a fentebb leírtakat, látható a fejlődés iránya. A digitális audio hálózatok jelentős hangminőség veszteség nélküli adatátvitele, a fizikai telepítés egyszerűsége, a szükséges CAT kábelek alacsony ára és a digitális technológia költséghatékonysága egyértelmű előnyökkel rendelkezik. Azonban jó lenne, ha már valamerre eldőlne a “formátum háború” és a gyártók egy irányba koncentrálnának. A felhasználók élete sokkal egyszerűbbé válhatna és különösebb fejtegetések  nélkül valóbban kihasználhatnák a digitális audio hálózati technológia által nyújtott lehetőségeket.

Szerencsére fáradnak már a gyártók és kezd látszani az alagút vége. Várhatóan végső győztesként a Dante és az AES67 kerül ki a csatából és látva az eddigi eszközfejlesztések mennyiségét és a formátum támogatást ez így is lenne ésszerű. A Dante saját tapasztalataink alapján jól zabolázható, viszonylagosan felhasználóbarát és működőképes rendszer. Ehhez hozzájárul, hogy az Audinate mindent megtesz a szakemberek felkészítése és a protokoll népszerűsítése érdekében. Azonban az AVBlobbi is nagyon erős, és ha kellő mennyiségű nagynevű gyártót tud megszerezni támogatónak az IEEE, még bármi előfordulhat. Egyenlőre a másik oldal erősebbnek tűnik.

forrás: EQAUDIO

Ezt is látnod kell!

Mine S moduláris MIDI vezérlő

A SpecialWaves először 2 évvel ezelőtt rukkolt elő a Mine testreszabható (moduláris) MIDI vezérlőjének ötletével …