Legfrissebb tartalom
Főoldal / Hangtechnika / ROLAND M-5000 V1.2 és az OHRCA.

ROLAND M-5000 V1.2 és az OHRCA.

roland-m5000-kiemelt

2015. November 5.-én Törökbálinton jártunk, a Roland East Europe Kft. központjában. A látogatás apropóját a Roland Professional A/V digitális keverő kínálat zászlóshajója, az O.H.R.C.A. M-5000 v1.2-es szoftververziójának hazai bemutatkozása adta.

Roland M-5000C. M-5000 tudás kompakt házban, 8 fader oszloppal szűkebbre szabva.
Roland M-5000C. M-5000 tudás kompakt házban, 8 fader oszloppal szűkebbre szabva.

A kezdetek:
Pontosan egy évvel ezelőtt, 2014. november 4-én jelentette be a japán gyártó digitális keverőinek új generációját. Az O.H.R.C.A. egy teljesen új architektúra, amit a Roland fejlesztő csapata az alapoktól kezdve egyedi irányelvek mentén épített fel.

  • Open – A különböző digitális hálózati szabványok felé nyitott
  • High Resolution – Hardver és algoritmus oldalról is nagy felbontású
  • Configurable – 128 szabadon meghatározható jelúttal rendelkező
  • Architecture – Hangkeverő rendszer

Az M-5000-el először 2014. december 4-én találkozhattunk Magyarországon. A Roland East Europe törökbálinti oktatóközpontjában Márkus Gergő és Kozma János, a Roland Professional A/V East Europe munkatársai, egy nyílt nap keretein belül mutatták be az akkor még béta állapotú keverő egy fejlesztői változatát a hazai szakmai érdeklődők számára. Fontos megjegyeznünk, hogy a Roland hazai csapata, nem csak a magyar piacot, hanem összesen 21 országot szolgál ki a törökbálinti központból. A cég szakértő kollégái nem csak a kereskedelmi tevékenységekben vesznek részt, hanem az elmúlt több, mint 25 év alatt a Roland család valódi tagjaivá váltak. A termékfejlesztésekben és a kész termékek optimalizálásában is részt vesznek. Jól mutatja a kapcsolat minőségét, hogy a tavaly decemberi bemutató idején világszinten rendelkezésre álló 3 db „teszt” M-5000-es keverőből 1 db itt volt Magyarországon.

rolandfsd
Márkus Gergő, a Roland törökbálinti központjában – 2015. november 4.

A tavaly télen bemutatott demó darab még messze nem volt tökéletes, de már látni lehetett az architektúra és az új megközelítés által felvázolt izgalmas jövőképet.

A magyarországon dolgozó demó pult és az éppen akkor megjelent éles V1.0 szoftver első komoly bevetése a 2015. áprilisában, a SYMA csarnokban megtartott, Craig David & Caramel Symphonic Live koncert volt. A szimfonikus zenekar keverését egy MIDAS Heritage 2000 keverő oldotta meg, de minden egyéb mix és az összegzés az M-5000-en keresztül történt. A koncert hibák nélkül lezajlott. Ez volt az O.H.R.C.A. első komoly élő szereplése. Márkus Gergő barátunk elmondása szerint ekkor bizonyította számára először a pult, hogy egy komoly, akár nagy volumenű élő események keverésére is alkalmas megoldás.

Majd a nyár folyamán még több alkalommal, különféle koncerteken és eseményeken is lehetőség nyílt a O.H.R.C.A. éles bevetésére. Az egyik ilyen, a 150 fiatal fellépőt felvonultató rendezvény, a „Sopron Zenél” szabadtéri koncert volt. A november 5.-i nyílt nap folyamán Takács „Taki” László, a soproni esemény FOH hangtechnikusa beszélt az M-5000 használatával kapcsolatos személyes élményeiről. Taki elbeszélése alapján a rendezvény során leginkább, abban a teszthelyzetben kellett bizonyítania a pultnak, hogy mennyire alkalmas a gyors és spontán koncert szituációk megoldására. Azokra a helyzetekre gondoljunk, amikor minden elem a véletlen kezében van. Amikor a legkülönbözőbb technikai felkészültségű és játékstílusú zenészek váltják egymást gyors sorrendben a színpadon, egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire kézre álló és gyorsan elérhető a keverő kezelőfelülete. A pult ebben a felhasználásban is megállta a helyét. Taki visszajelzése alapján rendszerhibák nélkül, flottul ment le a közel 5 órás soproni buli. Egy újabb élethelyzetben helyzetben sikerült helytállnia a pultnak.

WP_20150626_11_39_09_Pro
Taki a Sopron Zenél rendezvényen az M-5000 mögött ülve.

Aztán a nyár végén egy igazi mélyrepülési próba következett. Lehetőség nyílt az M-5000 színházi körülmények közötti bevetésére. A Szegedi Szabadtéri Színpadon búcsúzó “Nyomorultak” című musicalben dolgozott a pult, Ditzmann „Maci” Tamás kezei alatt.

Színpad nézet építés közben az M-5000-es pult mögül. Szegedi Szabadtéri Színpad – Nyomorultak musical.
Színpad nézet építés közben az M-5000-es pult mögül. Szegedi Szabadtéri Színpad – Nyomorultak musical.

A klasszikus zenekart itt is egy MIDAS Heritage 2000 fogadta, de minden más FOH keverés az M-5000-en keresztül zajlott. Itt a legnagyobb kihívást a nagy mennyiségű, duplán biztosított (1 fő + 2 tartalék szett szereplőnként) vezeték nélküli mikroport rendszer lekezelése és az előre leprogramozott Scene-k közötti váltás gyors és zökkenőmentes végrehajtása jelentette. Mivel a Roland fejlesztő csapata nagy hangsúlyt fektetett a pult előre mentett beállításai közötti váltások az előadást nem zavaró megvalósítására, ezt a feladatot is sikerült jól megoldania a rendszernek. Ez az architektúra hatalmas számítási teljesítményének és a remekül optimalizált rendszer szoftvernek köszönhető. Tamás elismerően beszélt a keverőről és arról számolt be, hogy a nagy mértékű, és speciális felhasználásból eredő leterheltség ellenére is stabilan, hiba nélkül működött az M-5000. Ekkor színházi környezetben is bizonyítani tudott az O.H.R.C.A..

M-5000 éles bevetésen. Szegedi Szabadtéri Színpad – Nyomorultak.
M-5000 éles bevetésen. Szegedi Szabadtéri Színpad – Nyomorultak.

A 2015 júniusában megjelent V1.02-es szoftverrel megérkezett a Dante bővítőkártya támogatása is. Itt fontos megjegyezni, hogy bár a Dante néven egy az Audionate által fejlesztett protokollról beszélünk, közel sem jelenthető ki, hogy egy stresszmentesen működő technológiával van dolgunk. Igen nagy alkotói szabadsággal fejlesztik a gyártók saját eszközeiket, a kommunikációs csatornán áramoltatott parancsokat tekintetében. A különböző Dante eszközök gyakran egyáltalán nem, vagy csak fordítókon keresztül értik egymást.

A Roland és az Audionate nem túl régi megállapodásának köszönhetően talán változások várhatók a témában. A Roland szeretné, ha a neve a digitális hálózati protokollt valódi szabvánnyá fejlesztők történelemkönyvében is szerepelne, ugyanúgy mint annak idején a MIDI esetében is. Abban az esetben, ha sikerül egy szabványosított parancsrendszert ráerőszakolni a különböző gyártókra, a legnagyobb nyertesek a végfelhasználók lesznek.

2015. augusztusában újabb mérföldkőhöz érkezett a fejlesztés és a V1.101 szoftver verzióban elérhetővé vált a MADI bővítő, a Roland Personal Monitor, a GPIO és a MIDI támogatás is.

v1.2 újdonságok
Az O.H.R.C.A. szoftver legfrissebb verziója, pontosan egy évvel az M-5000 bemutatását követően, egy teljesen új terméket varázsol a pultokból. Az új V1.2-es szoftver alapjaiban nyit új távlatokat a felhasználók előtt:

  • Az egyik legfontosabb újdonság az új, rendkívül rugalmasan konfigurálható RCS (Remote Control Software) Mac/PC szoftver. Az alkalmazás nem szimplán egy újabb szerkesztő felület, hanem a keverő saját kezelő szoftverének tökéletes PC-re átültetett leképzése. Érdemes letölteni az ingyenes szoftvert a gyártó honlapjáról, mert akár a keverő nélkül, offline üzemmódban is megismerhetjük az M-5000 szoftvere által nyújtott lehetőségeket.
  • További fontos újdonság, hogy a pulthoz már Wi-Fi-n, Ethernet hálózaton, analóg és digitális bemeneteken keresztül is csatlakozhatunk.
  • Az új szoftverbe bekerült egy nagy pontosságú professzionális RTA – Real Time Analyzer funkció is, ami precíz visszajelzést ad a kimeneti jel paramétereiről.
  • Az összes beépített effektet az alapoktól újra programozta a Roland és minden egyes algoritmus 96KHz mintavételi frekvenciára optimalizált, nagy-felbontású processzor. Ennek eredményeként az effektek még részletesebbek, a szoftver futása még inkább gyors és stabil.
  • A pult minden egyes (összesen 128) csatornája kapott egy Waves Renaissance-hoz hasonló stílusú De-Essert.
  • Kapunk egy nagy-felbontású Meter Screen, összes csatorna kivezérlési műszeri nézetet.
  • A MIDAS pultokhoz hasonlatos módon a bemeneteket buszokból és oszcillátorokból is patchelhetjük.

Szóval bőven érkeztek új és izgalmas funkciók. Látható, hogy a Roland komolyan gondolja az O.H.R.C.A. termékvonalat. Hamarosan új digitális protokollok támogatása is megjelenik a pultban. A már elérhető REAC/DANTE/MADI és az érkező SOUNDGRID/SFP/SDI/DVI(!) bővítésekkel szinte nem létezik majd olyan felhasználási terület, amelybe ne lehetne digitálisan beintegrálni az M-5000-et. Legyen ez broadcast, live, telepített vagy akár stúdió jellegű felhasználás.

Ráadásként az új szoftverrel egy időben egy új terméket is bejelentett a gyár, M-5000C néven. A névben a „C” betű a kompakt kivitelre utal, ami gyakorlatilag 8 fader sorral, azaz az eredeti M-5000 egyharmadával kisebb kezelőfelületet jelent. A „C” verzió egyébiránt számítási kapacitásában és szolgáltatásaiban megegyezik a nagytestvérel.

Az új RCS kezelőfelület:
A terméktréning során, az RCS szoftvert saját számítógépjeiken futtatva, a résztvevőknek is lehetősége nyílt a frissített kezelőfelület megismerésére. Az RCS érkezésével egyébként immáron a keverő saját kezelőfelületéről, iOS vagy Windows táblagépről, vagy a számítógéppel kiegészítve, a nekünk leginkább megfelelő informatikai eszközökről vezérelhetjük a pultot.

Az RCS kezelőfelülettel, egyedi elrendezésű kezelőfelületet hozhatunk létre PC vagy Mac számítógépünk képernyőjén.
Az RCS kezelőfelülettel, egyedi elrendezésű kezelőfelületet hozhatunk létre PC vagy Mac számítógépünk képernyőjén.

A szoftver interfész ergonomikus, logikus felépítésű, a különböző funkció ablakok leválasztásával, mint egy jegyzettömböt szabadon tűzhetjük ki az egyes blokkokat számítógépünk képernyőjére. Így saját menthető/visszahívható elrendezésű kezelőfelületeket hozhatunk létre.

REAC, a sokoldalú:
Az előadás során még szó esett néhány olyan, a ROLAND saját REAC rendszerével kapcsolatos információról is, amelyek talán nem annyira közismertek, de ismeretük mindenképpen új távlatokat nyithat a Roland Snake-ek felhasználásával kapcsolatosan.

  • A REAC rendszeren keresztül egyszerre 80 csatornányi (40×40) 96KHz/24bites audio jelet áramoltathatunk.
  • A REAC protokollon keresztül MIDI és Control adatokat is küldhetünk az audio mellett.
  • A REAC hálózat switchen keresztül leosztható Ethernet konfigurációban is működik. Az eszközök látják egymást. A Snake Slave üzemmódban is használható. Az IP címek leosztásáért beépített Auto DHCP szerver felel, azaz egy több hálózati pontból álló rendszer felépítése nem igényeli a hálózati infrastruktúrák kialakításában járatos szakember munkáját. Egyszerűen üzembehelyezhető.
  • A Roland Snake-ek működnek a Yamaha HeadAmp kontrol rendszerén keresztül is, azaz a Yamaha digitális pultokkal is használhatók csoportkábel helyett.
  • Az S-2416-os Roland Snake redundáns és cascade módban is működik. Így nem muszáj FOH-ból kábelezni.

Összességében elmondható, hogy az 1.2-es operációs rendszerrel felbővített M-5000-es pultokban egy rendkívül innovatív, igazán bátor és egyedi fejlesztői megközelítésű termékcsaládot ismerhettünk meg. Ami igazán hátborzongató, hogy az O.H.R.C.A. rendszer érezhetően a lehetőségeinek még csak a határaihoz sem közelít.

Nagyon okosan felépített és sokoldalú eszközök, amelyeket ha ilyen sebességgel és vehemenciával fejleszt a gyártó, komoly vetélytársai lehetnek a piac jelenlegi meghatározó digitális pultjainak.

A fentebb leírt szép szavak mellett, azt kell hogy mondjuk, hogy az M-5000 ára még versenyképes is, már-már alulárazott a konkurensekhez képest.

Amennyiben egy modern, sokoldalú, folyamatosan fejlődő, megkérdőjelezhetetlenül jó hangú digitális keverő vásárlásán gondolkodunk és már kinőttük a belépő szintű piac megoldásait, mindenképpen érdemes megismerkedni a Roland zászlóshajójával.

Ezúton köszönjük meg ismételten a meghívást, a szíves vendéglátást és a magas szintű termékbemutatást Márkus Gergőnek és a Roland East Europe-nak.

Hivatkozások:

Roland M-5000 bemutató videó:

Forrás: hanghir.hu

Ezt is látnod kell!

Megújjúlt az FBT X-széria

Az X- sorozatot az összes elektronika újratervezésével megújították, hogy növeljék a teljesítményt és fontos új …

Vélemény, hozzászólás?