Legfrissebb tartalom
Főoldal / Márkáink / AKG / Házi stúdió alapok kezdőknek – Part 4: Mikrofonok (E2)

Házi stúdió alapok kezdőknek – Part 4: Mikrofonok (E2)

Folytassuk a mikrofon kivesézését.

A mikrofon karakterisztikája:
A mikrofonokat meghatározzák a fizikai, elektronikai és szónikus felépítésük.
A mikrofonok irányítottsága a mikrofonok érzékenyéségre utal, hogy milyen irányból, hogyan képes a hangot felfogni, ez a fizikai kialakításukból fakad. Ezt a tulajdonságot leggyakrabban egy polárdiagramon szokták ábrázolni, ezt megtalálod a mikrofon csomagolásán, vagy a nagyobb termékkatalógusokban, az itt látható 3dimenziós kép azonban jobban szemlélteti a különböző karakterisztikák közti különbséget.
A vesemikrofonok nevüket onnan kapták, hogy a német fejlesztők szerint leginkább egy vesére emlékeztet a karakterisztika lerajzolt görbéje. Ha az angol kardioidból fordítjuk, akkor meg szív alakúnak tekinthetjük. Ezt a típust használják a leggyakrabban általános célra, mert könnyen elkerülhető velük a nem kívánatos gerjedés, azonban az érzékenység itt nem minden irányból egyenletes, leginkább az elölről érkező jeleket veszi.
A buzogányra emlékeztető karakterisztikájú mikrofonok jellemzői hogy a hangot irányítottan rögzítik, azaz előre- és hátrafelé érzékelik a jelet, oldalirányú érzékenysége elég alacsony. Ezek általában puskamikrofonok, nagyobb távolságról érkező hangok, nagyobb tereken történő felvételére használják.
A kétirányú (8-as) kialakítást használják talán a legritkábban, mivel elölről alig érzékel valamit, két oldalról tud jelet fogadni. Inkább stúdiókban alkalmazzák, térhatású hangfelvételeknél.
A gömb karakterisztika a tér minden irányából érzékeli a hangot, így alkalmas például egy asztalra téve beszélgetések rögzítéséhez. Ez a polárkarakterisztika a leginkább érzéketlen a száj előtti mikrofon mozgás miatti hangerőváltozásra, így ideális riportermikrofont lehet segítségével készíteni.
A hipervese irányultságú mikrofonok még érzékenyebbek a főirányban, mint a vese kialakításúak, de itt már a főirány mellett megjelenik a hátrafelé mutatkozó érzékenység is. Felhasználásukat tekintve ott találkozhatunk velük, ahol fontosabb az oldalirányból származó hangok elnyomása, mint a hátulról jövőké.

mikik

Tranziens érzékenység:
Ez határozza meg, hogy a mikrofon membránja milyen gyorsan képes reagálni az őt érő hanghullámokra, és befolyásolja a mikrofonok hangminőségét mind a kétféle mikrofontípusnál. A dinamikus mikrofon fizikai felépítése miatt, a membrán, a tekercs és a mag súlya miatt kifejezetten lomha, ezáltal jóval nagyobb erő kell, hogy megmozdítsa a membránt, emiatt kevésbé részletgazdag, mosottabb hangja van, mint a kondenzátor mikrofonnak.  Kondenzátor mikrofon kifejezetten részletgazdag, érzékeny, ezáltal jóval gerjedékenyebb is.

 

Végül néhány példa dinamikus kézimikrofonokra:

Reloop RSM 120 – élőben jó szolgálatot tesz, akár podcasting mikrofonnak is használható, de nem lesz a stúdiónk ékköve.

Shure 55SH Series II (Elvis) – klasszikus, de ez még mindig csak színpadon érvényesül igazán

AKG D 5 – attraktív és robosztus ház, melyben kiváló hangú mikrofonkapszula foglal helyet, eddig nem ismert gerjedékenységgel szembeni ellenállással. A membrán kiváló testzaj-elnyomással és kristálytiszta, transzparens vokál átvitellel rendelkezik. Beatboxerek nagy kedvence, jól tűri a nagy hangnyomást.

Shure Beta 58A – széleskörűen használható énekmikrofon. Világszerte használt és elismert típus. Kültéri és beltéri használatra egyaránt alkalmas.

Jöjjenek a kondenzátor mikrofonok:

Reloop sPodcaster – egyszerűen rögzíthetjük vagy közvetíthetjük podcast-ünket az Interneten. Legyen szó rádióműsórról vagy híradásról a kondenzátoros sPodcaster felszereltségével és tudásával a tökéletes választás, USB csatlakozásnak köszönhetően azonnal megkezdhetjük a felvételt, csatlakoztasd a gépedhez és használd.

Audio-Technica AT-2020 USB – Ár-érték arányban az egyik legjobb énekmikrofon, nagy előnye, hogy beépített hangkártyájával azonnal megkezdhetjük a munkát, nincs szükség külön eszközre, előerősítőre a használatához.

Rode NT 1A – A világ egyik legcsendesebb valódi kondenzátor stúdió mikrofonja mindössze 5 dBA saját zajjal rendelkezik és 2004-ben az Elektronikus Zenész magazin Szerkesztői díját is elnyerte. A lassacskán szakmai etalonnak számító mikrofon meleg hangját, kiterjesztett dinamika átfogását, tisztaságát és magas SPL kapacitását jóval drágább mikrofonok esetében lehet csak megtalálni.

AKG C 5 – Különlegességképp egy kézi kondenzátormikrofon, kompromisszummentes megoldás az osztrák cég háza tájáról. Transzparens hangátvitel, kristálytiszta, csilingelő magashangok, trendi kinézet, kiváló gerjedéselnyomás jellemzi az AKG mikrofonját.

AKG C 4000 B – nagy dinamika átfogására képes, a nagyméretű, 1 colos kapszulával rendelkező stúdiómikrofon integrált szél- és pop-filterrel rendelkezik, polárkarakterisztikája 3 állásban változtatható. Maximális elviselt hangnyomása 145 dB, mely a csillapítás bekapcsolásával 155 dB-re emelhető, a kapcsolható mélyvágó szűrővel vokál felvételeknél csökkenthető a proximity hatás. Elsősorban stúdióba szánták, de remekül megállja a helyét broadcast stúdióban is.

Ezt is látnod kell!

JBL PRX ONE – Az új All-In-One mobil PA rendszer

Tovább gyarapodik a manapság igencsak népszerű hordozható oszlopsugárzók családja, a JBL Professional ugyanis a northridge-i …

Vélemény, hozzászólás?